poniedziałek, 17 marca 2014

Ewa Białołęcka - Naznaczeni Błękitem, księga I

Ewa Białołęcka - Naznaczeni Błękitem, księga I


Ewa Białołęcka - Urodzona w roku 1967, w Elblągu, mieszka w Gdańsku. Zodiakalny Strzelec. Z wykształcenia pedagog, z zawodu pisarka, redaktor i witreator. Dwukrotna lauretka Zajdla - za opowiadania "Tkacz Iluzji" i "Błękit maga". Uhonorowana tytułem Twórca Roku przyznanego jej przez Śląski Klub Fantastyki. Autorka czterech powieści i kilkunastu opowiadań. Nie przepada za smutnymi zakończeniami, woli się pośmiać. Jej teksty dotąd przekładano na języki: czeski, słowacki, litewski, angielski i rosyjski. 

Jak mówi stare przysłowie - nie oceniaj książki po okładce. Szata graficzna nie powinna wpływać na czytelnika jakoś szczególnie mocno, powinna być jedynie wizytówką, bo cały literacki skarb winien mieścić się w słowach przelanych na papier przez autora. Niemniej muszę przyznać, że kiedy pierwszy raz wziąłem do ręki Naznaczonych Błękitem poczułem niedosyt. Stare, smutno wyglądające wydanie RUNY średnio przykuło mą uwagę, lecz bardzo chciałem poznać bardziej Panią Białołęcką. Niestety podczas lektury lekko się znudziłem. Nie mogłem w całości oddać się książce i cieszyć się jej treścią, bo zawsze coś mi nie pasowało. Później skończył się termin wypożyczenia więc niestety niedokończoną zwróciłem do biblioteki - co więcej, bez jakiegoś większego żalu. Kiedy nadarzyła się okazja nabycia książki po raz drugi, skusiłem się. Skłamałbym, gdybym powiedział, że nie zachęciło mnie "fabryczne" wydanie. Okładka na nowo zmotywowała mnie do zagłębienia się w lekturę, przyjemniejsza czcionka pozwoliła łatwiej przyswajać tekst i o dziwo... dzieło Białołęckiej absolutnie mnie pochłonęło !

Książka to pięć obszernych opowiadań. Z początku autorka zapoznaje nas z nastoletnim wychowankiem rolniczej rodziny, który od urodzenia nie miał w pełni wykształconych nóg. Na szczęście natura obdarzyła go niezwykłym talentem, co w gruncie rzeczy rzadko zdarza się wśród tak niskiego szczebla społeczeństwa. Róg - bo tak było mu na imię - był naznaczony błękitem. Posiadał magiczną umiejętność tkania iluzji. Nie chciał jednak opuścić swojego ukochanego domu, przez co ukrywał swój potencjał przed potężną kastą magów. Inaczej trafiłby pod ich skrzydła i na zawsze opuścił rodzinę. Róg za życia jednak nie raz wykazał się olbrzymią odwagą, przez co mimo wszystko został wyniesiony na magiczny piedestał. Legendy i fakty historyczne opisują jego wspaniałość nawet sto lat później. Sam chłopak stał się inspiracją dla nowych, młodych magów.

Jednym z nich jest Głuchoniemy Kamyk, zwany też Nocnym Śpiewakiem. Sierota która bardziej niż człowieka, przypomina kudłatego psa. Porośnięty sierścią chłopak zostaje przygarnięty przez starego maga i razem z nim, na nowo odkrywa, czym jest prawdziwe życie, bez niewolni i smutku. Opowiadania mają dosyć długie przerwy, jeśli chodzi o ramy czasowe. Są to wyrwane gdzieś z życia epizody, które jednak niosą za sobą coś więcej niż dobrą zabawę. Takie połączenie fantastyki i przygody, jakie serwuje nam Ewa Białołęcka, to porcja świetnej literatury, prostej ale jednocześnie głębokiej. Nie jest to zwykła książka, lecz magiczna opowieść o przyjaźni, pokonywaniu słabości, dorastaniu i odkrywaniu nowego siebie. To wędrówka w fantastyczne krainy pełne kolorów i wyobraźni. Tkanie iluzji jest bowiem umiejętnością, którą z pewnością każdy chciałby posiadać. 

Prosty w odbiorze język, łatwość układania zdań, ciekawa fabuła, wartościowe przesłania, baśniowe tło wydarzeń... to wszystko i jeszcze więcej, tworzy z książki dzieło godne polecenia każdemu fanowi dobrej fantasy. Baśniowe postaci, smoki i magowie, porcja pozytywnych emocji - tak powinna brzmieć wizytówka Naznaczonych Błękitem. Zdecydowanie polecam!


Wyd.: Fabryka Słów
Miejsce/data: Lublin 2012
Ilość stron: 494
Moja ocena: 7/10

6 komentarzy:

  1. A ja z panią Białołęcką widziałam się tylko na konwencie, jeszcze nie przeczytałam żadnej książki i jest mi z tego powodu nieziemsko wstyd :C

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja zacząłem przygodę z Panią Ewą od 'wiedźma.com.pl" - przyjemna, lekka lektura :) Polecam na pierwszy ogień ;>

      Usuń
  2. Powiem ci, że zachęciłeś mnie do tej książki, choć nigdy nie zdecydowałem się na zakup, a stawałem przed takim wyborem już wiele razy... W konsternację wprawia mnie jednak informacja na okładce, że jest Księga I, a Księgi II nigdy na oczy jeszcze nie widziałem... Może wiesz coś więcej na ten temat? Będę wdzięczny ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. "Naznaczeni Błękitem" to jedna z części Kronik Drugiego Kręgu, na który składają się też inne powieści. Niestety nie miałem jeszcze okazji się w nie zagłębić. Owe Kroniki nie są jednak chyba zamknięte więc moim zdaniem "Naznaczeni..." w przyszłości będą miały kontynuuacje :)

      Usuń
    2. Chodziło mi bardziej o to, czy kontynuacja jest już na rynku, bo wiem że Księga I została wydana dość dawno temu. Sam się jednak dokopałem do informacji i wychodzi na to, że Fabryka wydała Księgę I w roku 2012, a Runa Księgę II już w 2005! Znając Fabrykę, to nie wydają kontynuacji, bo oni lubią tak sobie zawieszać cykle "w próżni"... W takim razie chyba będę musiał książki sobie odpuścić, bo mieć dwa różne wydania obu ksiąg... No trochę nie bardzo :|

      Usuń
    3. Runa nie wydała księgi II ale dwie części księgi I (na lubimyczytać.pl jest moim zdaniem błąd:). Dlatego napisałem, że kontynuacji nie ma na rynku.

      Usuń

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...